مقالات آرشیو خبر ها
چرا روبرتو پریرا می تواند به خط حمله ی یوونتوس جان تازه ای ببخشد.

چرا روبرتو پریرا می تواند به خط حمله ی یوونتوس جان تازه ای ببخشد.

از زمانی که فصل پیش به پایان رسید، هواداران یوونتوس در مورد خرید یک هافبک تهاجمی به ستوه آمده اند. از آن زمان که ماسیمیلیانو آلگری نیز سیستم خود را از 3-5-2 به 4-3-1-2 تغییر داد، اهمیت وجود یک بازیکن مهم در پست ترکوارتیستا افرایش پیدا کرد.

تابستان امسال بیانکونری تلاش هایی برای پر کردن این پست انجام داد و ماریو گوتزه بازیکن جوان بایرن مونیخ اولین گزینه ای بود که شایعات پیوستنش به تیم مطرح شد. حتی گوتزه در مصاحبه با وب سایت Goal.com از بیانکونری تعریف کرده و اذعان کرده بود ممکن است روزی بازی کردن در خارج از آلمان را تجربه کند. در ادامه حماسه ی تمام نشدنی یولین دراکسلر هافبک سابق باشگاه شالکه مطرح شد که در نهایت این بازیکن در روزهای پایانی نقل و انتقالات به وولفسبورگ محق شد. در ماه آگوست نیز Metro گزارش کرد باشگاه های یوونتوس و لیورپول برای به خدمت گرفتن هنریک میختاریان هافبک بوروسیا دورتموند دست به کار شده اند.

اما انتقال هیچ یک از این گزینه ها محقق نشد که این موضوع احتمالاً اتفاق خوبی برای باشگاه بود.در صورتی که هر کدام از این بازیکنان خریداری می شد، بیانکونری پول خود را در ازای بازیکنی از دست می داد که که هم تراز آن اکنون در تیم حضور دارد.

در واقع یوونتوس در حال حاضر بازیکنی در اختیار دارد که می تواند به خوبی نقش ترکوارتیستا را با اعتماد به نفس کامل مدیریت و اجرا کند. او فصل گذشته در 35 بازی به میدان رفت که 27 بازی از ابتدا در بازی حضور داشت، اما در بیش تر این بازی ها او در میانه ی میدان ایفای نقش کرد. هنگامی که فصل اول برای آلگری آغاز شد او تصمیم گرفت سیستم 3-5-2 کنته را در ابتدا ادامه دهد و پریرا در ابتدا به عنوان بازیکن سمت راست 3-5-2 در مواقعی که استفان لیختشتاینر به استراحت نیاز داشت مورد استفاده قرار گرفت.

هنگامی که در ماه اکتبر آلگری به سیستم مبتنی بر چهار دفاع روی آورد، پریرا دیگر نمی توانست در ترکیب اصلی این سیستم حضور داشته باشد. این به این دلیل بود که با حضور چهار هافبک برجسته همچون آندرا پیرلو، آرتورو ویدال، کلودیو مارکیزیو و پل پوگبا، پریرا به عنوان گزینه ای جانشین این بازیکنان مطرح می شد. پریرا گاهی اوقات برای تغییر در سرعت تیمی یووه به خصوص در بازی های لیگ قهرمانان به کار گرفته می شد و در مواقعی که یکی از چهار هافبک یوونتوس نیاز به استراحت داشت و یا با مشکل محرومیت یا مصدومیت مواجه بود وارد میدان می شد.

در حال حاضر به دلیل مصدومیت ابتدای فصل بازی های زیادی به پریرا نرسیده است. او یک بازی در لیگ قهرمانان به عنوان جانشین در دیدار با مونشن گلادباخ وارد میدان شد. با این حال برخلاف لیگ قهرمانان او در بازی های بیش تری در سری آ به میدان رفته است و قبل از مصدوم شدن در دیدار یوونتوس و آتالانتا که با پیروزی 2-0 بیانکونری به پایان رسید در 7 بازی از 9 بازی فصل به میدان رفته بود.

آمار پریرا در این بازی ها به خوبی نشان می دهد که چرا یوونتوس در حال حاضر کمبود او را حس کرده می کند. بر اساس گزارش وب سایت Whoscored پریرا 89/9 درصد پاس موفق در این بازی ها و داشته و آمار میانگین 2/9 پاس کلیدی از به جا گذاشته است.

این آمار در مقایسه با آمار او در فصل گذشته پیشرفت نشان داده است و حالا با رسیدن پل پوگبا به فرم اصلی خود و ریکاوری سامی خدیرا و کلودیو مارکیزیو از مصدومیت این آمار او می تواند به مراتب بهتر شود.

همزمان پریرا می تواند در فاز تهاجمی نیز تأثیر خود را بگذارد. ماریو ماندژوکیچ در بازی های اخیر برای تیم گلزنی کرده است و این نشانه ی خوبی برای آمادگی این مهاجم کروات و رسیدن به فرم سابق خود است. توانایی حمل توپ آلوارو موراتا نیز می تواند در ترکیب با پریرا مرگبارتر و قوی تر شود و با حضور دیبالایی که در حال حاضر نسبت به بقیه بازیکنان بهتر کار کرده است تیم می تواند به مراتب قدرتمند تر شود.

در صورتی که پریرا بتواند رابط خوبی بین خط هافبک و خط حمله تیم باشد، دیبالا را از مسئولیت بازگشت به سمت عقب آزاد کرده و او می تواند تمام وقت به سمت دروازه ی حریف حمله کند. همچنین حضور پریرا به پوگبا این اجازه را خواهد داد تا نسبت به وظیفه ی خلق موقعیت در میانه ی میدان، بیش تر به صورت یک هافبک باکس تو باکس هنرنمایی کند.

موضوعی که شاید بسیار مهم تر از آمارها باشد، توانایی پریرا در هنگام در اختیار داشتن توپ است. بازیکنان زیادی در تیم آلگری وجود ندارند که دریبل هایی مشابه پریرا انجام دهد. این خصوصیت به ویژه برای مواقعی که تیم حریف بیانکونری را تحت پرس قرار داده می تواند کلید رهایی از فشار حریف باشد. به خصوص که در بازی های اخیر این مشکل برای بیانکونری زیاد پیش آمده است.

دیدار روز شنبه یوونتوس و پالرمو نمونه ی خوبی از این نوع بازی توسط حریفان است. روسانرو بازی را با پرس بالای خود شروع کرد و در ابتدای بازی مالکیت توپ را در اختیار گرفت و یوونتوس را تحت فشار قرار داد تا بازیکنان یووه در زمین سرگردان شده و درصد پاس های اشتباه تیم بالاتر برود. پریرا بازیکنی است که در این شرایط حضورش در میدان بسیار ارزشمند است. توانایی او در دریبل کردن و پشت سر گذاشتن بازیکن رو به رویی خود می تواند تیم را از پرس حریف آزاد کند.

این مورد پیش از این در بازی فصل گذشته بیانکونری در مقابل بوروسیا دورتموند در مرحله ی یک هشتم نهایی انجام شد. پیرلو در بازی رفت به دلیل مصدومیت ماهیچه ای جای خود را به پریرا داد و پس از آن بود تأثیر این بازیکن در تیم خیلی سریع حس شد. بیانکونری با حضور او خطرناک تر شده بود و می توانست به خوبی از پرس حریف خود را خارج کند، به طوری که در بازی برگشت او در نتیجه ی درخشان 3-0 یکی از بازیکنان موفق میدان بود. در دیدار برگشت یوونتوس با تیم یورگن کلوپ - دیداری که بازیکنان دورتموند یکی از پیشرفته ترین پرس تیمی را در آن بازی اجرا کردند - حضور پریرا در میدان یک فاکتور کلیدی برای بانوی پیر بود.

دقت پریرا در ارسال پاس در فصل اخیر استثنایی بوده است. در صورتی که پس از بازگشت از مصدومیت بتواند به فرم سابق خود بازگردد می تواند به عنوان ابزاری مناسب بین هافبک و خط حمله مورد استفاده قرار گیرد.

در صورتی که در این پست موفق باشد می تواند عنصر خطرناک تری را به خط حمله یووه اضافه کند و به مدیران تیم این اجازه را نخواهد داد تا در پنجره ی نقل و انتقالات سرمایه ی خود را هدر دهند.

"انجمن مجازی هواداران باشگاه یوونتوس در ایران"


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: